Friday, April 3, 2015

ازاي اتعلم الماني و ما أدفعش كتير


ناس سألتني ازاي اتعلم الماني و ما أدفعش كتير
بص يا سيدي.. خلينا متفقين انك لازم تتكلم اللغة كشرط اساسي علشان تعرف تعيش في المانيا. في مصر فيه حجات كتيرة بالانجليزى اما هنا, مفيش الا coffe to go و مش كل الناس فاهمينها. هاقولك علي طرق ممكن تتعلم بيها اللغة بسهوله و ببلاش بالمختصر المفيد.
- اول حاجة لازم تعرف مستواك ايه في اللغة. معهد جوتة عملك امتحان تحديد مستوي ببلاش, ادخل و شوف مستواك ايه:

- كدة انت عرفت تبتدي منين
- افتح موقع الدويتشة فيلة: 
- هناك هتلاقي كل الكورسات ببلاش
- اهم حاجة تسمع كتير, حتي لو مش فاهم
- مع الكورسات دي افتح الموقع ده:
- هناك تقدر تمارس اللي انت اتعلمتو عن طريق انك تتكلم مع ناس المان (بلاش ممكن نتعرف و الحجات دي)
- بقيت متمكن شوية؟ اعمل حاجة اسمها التاندم
- و ده ناس المان قعدين في مصر بيبقو عاوزين حد يتكلم معاه ساعة عربي و ساعة الماني
- الناس دي بيتبقي كاتبة ورقة في مكتبة و معهد جوته
لحد هنا تعليم ذاتي... لو عاوز تتعلم الماني بطريقة كويسة بعيدة عن الطريقة الأكاديمية ارشحلكم ال DFA.. في المركز ده اشتغلت فترة و اكتر حاجة بحبها فيه ان اللي بيشتغلو هناك المان بس, او مصريين المان.. يعني هاتسمع النطق الصحيح و هاتتعلم الكلمات المستخدمة حاليا, غير ان اسعار الكورسات كويسة.
ده اللينك: 

5 comments:

  1. لكورسات جوته
    موقع الصفحة: https://www.facebook.com/Master-German-and-Accent-from-an-Expert-%D8%A7%D8%AA%D9%82%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A9-%D9%88-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87%D8%AC%D8%A9-%D9%85%D9%86-%D8%AE%D8%A8%D9%8A%D8%B1-1395649137356272/
    - كورسات جوته و دروس في بيتك من خريج المدرسة الألمانية بالدقي DEO (المدرسة الألمانية الأصلية و هي معترف بها من دولة ألمانيا كمدرسة ألمانية بالخارج) عام 1995.
    الخبير اللغوي للغة الانجليزية و الالمانية : "شريف عبد السلام"
    في بيتك الحصص و الدروس الخصوصية للمدارس و الجامعات و الكورسات للغة الانجليزية و الألمانية و كورسات معهد جوته ,لطلبة المدارس و الجامعات لمنهجهم و أيضا للكباركورسات و تقوية اللغة و المحادثة و اللهجة الأمريكية اذا كان مرغوب فيها و النطق...الخ في بيتك: تليفون 01018211613
    أنا تعلمت علي أيدي مدرسين ألمان الجنسية (و أصل شهادة التخرج من المدرسة وجودة هنا في صور الصفحة و في البوست الثاني السابق و ممكن الاطلاع علي الأصل عند المقابلة).
    - و حصلت عام 1995 علي دبلومة اللغة الألمانية المستوي الثاني الممنوحة من وزارة الثقافة الألمانية(Deutsches Sprachdiplom,zweite Stufe) (و أصل الشهادة موجودة هنا في صور الصفحة و في البوست الثاني السابق و ممكن الاطلاع علي الأصل عند المقابلة). ثم حصلت علي بكالوريوس ادارة فنادق من كلية السياحة و الفنادق جامعة حلوان.
    - و قمت بالتدريس في فرع لأكاديمية ألمانية الجنسية في مصر و هي
    Wirtschaftsakademie Dr. P. Rahn & Partner بالاضافة لاعطاء دروس خاصة لطلبة المدارس.


    - و عملت داخل مصر في الكثير من الشركات العالمية والمصرية الكبري ووصلت لمناصب عليا منها مدير فرع شركة.بعض هذه الشركات مثلا:
    IBM,Thomas Cook Travel ,Yahoo ,Vodafone و غيرهم الكثير. (أصول بعض شهادات خبرة العمل معروضة في الصفحة و في البوست الثاني السابق و ممكن الاطلاع عليها عند المقابلة)


    - و عملت في مجال السياحة لمدة 6 سنوات أو أكثر في مدينة الغردقة مع كبري شركات السياحة الالمانية مثل Thomas Cook و Neckermann و كنت أتحدث خلالها الألمانية ربما أكثر من العربية و أعيش مع ألمان.


    *** أنا بفضل الله عندي موهبة اتقان اللهجة و طريقة النطق السليمة و هذا في اللغات عموما و لذلك فاللغة الانجليزية عندي أيضا كلغة و نطق و لهجة قوية جدا, لدرجة أن بعض أصدقائي و زملاء الكلية و حتي معلمة المدرسة كانوا يستغربون كيف انني لست مولودا في أمريكا و انا أنطق اللهجة الأمريكية بدون مبالغة مثل الامريكان تقريبا بنسبة 100% و اذا رغب الدارسون و أولياء الامور لابنائهم في تعلم الانجليزية بدون اللهجة الامريكية فهذا ممكن.


    و بالنسبة للألمانية فالألمان كانوا يجدون صعوبة في تصديق أني لست ألماني الجنسية أو كنت أعيش في ألمانيا و أجيد اللهجة مثل الالمان تقريبا بنسبة 100%.
    و تم تلقيبي في شركة او اكثر "ب "المدرس" لقدرتي علي ملاحظة الاخطاء اللغوية و الاملائية في منشورات الشركة أو موقعها علي الانترنت...الخ


    يمكن الاتصال علي 01018211613 من 10 صباحا حتي 1 بالليل او التواصل في رسالة للصفحة بالضغط علي كلمة رسالة او Message في أعلي الصفحة علي الجانب.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ur location please ? And cost of level A ? cost if private ? Period to finish level A ?

      Delete
  2. ربنا يوفقك لكل خير

    ReplyDelete
  3. انا أحب اشكر القائمين علي الموقع واهم مافيه اسمه بجد معبر جدااا
    ثانيا انا فني تركيبات اسنان حابب اكمل دراسه في نفس التخصص او العمل في محال هناك اه الطريق اللي ممكن اتبعه بعد اذنكم لأني بجد حابب أخوض التجربة

    ReplyDelete
  4. شكراً
    موقع كوريفية هو منصه لتعليم اللغة الألمانية ومن خلال المنصه يقدر اي محاضر للغة الألمانية انه ينشر فيديوهاته وبوستاته على المنصه.
    على المنصة دي يقدر اي محاضر او مدرس للغة الألمانية انه ينشأ قناة مثل اليوتيوب و ينشأ جروب ويضيف اصدقاء.
    للبدأ بإنشاء قناة: https://www.courive.com
    وللمساعدة: https://www.courive.com/help

    ReplyDelete